BAS gaat verder als Het Normo

Leveranciers, reageer op verzamelverrekenverzoeken (VVV’s)

Op 1 januari 2025 is Tranche 3 live gegaan. Daarmee zijn de gewijzigde marktafspraken vanuit deze tranche van kracht geworden. Bijvoorbeeld de verzamelverrekenverzoeken (VVV’s) die netbeheerders aanbieden aan leveranciers. Veel leveranciers reageren echter niet op de VVV’s en dat kan gevolgen voor hen hebben.

 

Eind februari 2025 hebben de netbeheerders voor de eerste keer de VVV’s aangeboden aan de leveranciers. Dit doen ze in het kader van de afspraken die zijn gemaakt voor TS035 (IC252) ‘Verrekenproces Meetfouten GV’. Het gaat om de VVV’s voor procesmaand 01.2025. De informatie is beschikbaar gesteld via de Message Exchange Service (MES). Van een groot aantal leveranciers hebben de netbeheerders geen reactie ontvangen.

Procesafspraken: reageer op een VVV

Als je als leverancier niet reageert op een beschikbaar gesteld VVV, kan dit mogelijk gevolgen hebben voor jouw organisatie. Daarom volgt hier een globale samenvatting van de gemaakte procesafspraken.

  • De netbeheerder biedt uiterlijk op de laatste werkdag van de M+1 een VVV aan de betrokken leverancier aan via de MES.
  • De leverancier heeft 1 maand, de reactietermijn, de tijd om te reageren op een aangeboden VVV. Hieruit volgen 3 vervolgscenario’s:
    • De leverancier is akkoord en stuurt, binnen de reactietermijn, een ‘akkoord’ als reactie op het VVV dat is aangeboden door de netbeheerder. Hierna wordt het facturatieproces opgestart door de vorderende partij (leverancier of netbeheerder).
    • De leverancier is niet akkoord en stuurt, binnen de reactietermijn, een ‘afwijzing’ (met afwijsreden) als reactie op het VVV dat is aangeboden door de netbeheerder. Hierna vindt er een analyse of afstemming plaats tussen de betrokken partijen.
    • De leverancier reageert niet binnen de reactietermijn op het door de netbeheerder aangeboden VVV richting de netbeheerder met een ‘akkoord’ of een ‘afwijzing’. Hierdoor is het VVV conform afspraken geaccepteerd en wordt het facturatieproces opgestart door de vorderende partij (leverancier of netbeheerder).

Als je reageert na de reactietermijn (met een ‘akkoord’ of ‘afwijzing’), dan wordt je reactie niet in behandeling genomen!

De bovenstaande beschrijving is een samenvatting van de procesafspraken. Lees op de Energiedatawijzer het volledige topic.

Vragen?

Heb je vragen over dit bericht of over de implementatie van Tranche 3? Stuur een e-mail naar vragen@mffbas.nl.


 

Contact MFF Lid worden Mijn MFFBAS Meer

Contact

033 – 303 73 20
vragen@mffbas.nl
Van Asch van Wijckstraat 55
3811 LP Amersfoort
KVK: 84811439
BTW: NL863384183B01
Sluit je aan Mijn MFFBAS