BAS gaat verder als Het Normo

Veelgestelde vragen

Deze FAQ pagina omvat een centralisatie van de meest relevante en vaakst gestelde vragen ontvangen via het infoloket of als onderdeel van de kennismakingsgesprekken met de  marktpartijen. De vragen + antwoorden hebben als doel om inzicht op deze vragen te ontsluiten naar de volledige markt en omvat verschillende aspecten m.b.t. lidmaatschap, de bedrijfsvoering, het verloop van stemmingen etc.

Antwoord nog niet gevonden? Neem gerust contact op via vragen@mffbas.nl.

Vragen over lid worden van MFF

Voor wie is het MFF lidmaatschap bedoeld?

Alle partijen met een rol in het energiesysteem zijn in principe welkom om lid te worden. Van netbeheerders tot vergelijkingssites, van leveranciers tot consumentenverenigingen en van meetverantwoordelijken tot e-mobility providers. Lidmaatschap is voor u relevant als u mede wilt vormgeven aan afspraken rondom datadelen. Voor vragen, neem contact op met de Secretaris van het MFF via secretaris@mffbas.nl

Ik ben een commercieel meetbedrijf dat zowel Meetverantwoordelijke en ODA is, hoe moet ik mij aanmelden?

Bij de aanmelding heb je twee keuzes: aanmelding als (1) Lid-Systeemmarktpartij of (2) Lid-Niet-Systeempartij. Aanmelding gebeurt best als Lid-Systeemmarktpartij waarbij je als marktrollen
Meetverantwoordelijke en Datagebruiker kan selecteren. Je marktrol als meetverantwoordelijke geeft je namelijk recht om mee te stemmen over systeem gerelateerde topics. Via je marktrol “datagebruiker” krijg je ook een stem in de datadeelprocessen.

Ik ben een representatieve organisatie dat ook interesse heeft in datadeel processen, hoe meld ik me het best aan?

Als representatieve organisatie voor zakelijke gebruikers duid je de deelnemersgroep (soortlid) representatief-zakelijk aan, terwijl je als representatieve organisatie voor consumenten de
deelnemersgroep (soortlid) representatief-consument aanduidt. Je kan verder geen marktrollen aanduiden.

Als lid van de deelnemersgroep representatief-zakelijk of -consument heb je automatisch het recht om over alle soorten besluiten mee te stemmen (namelijk: interne werking, systeemprocessen en datadeel processen). Je kan je niet als datagebruiker identificeren omdat je binnen het MFF altijd uit je rol als vertegenwoordiger van de consument/zakelijke gebruiker stemt.

Ik ben leverancier en ODA, moet ik mij dan als systeemmarktpartij of nietsysteempartij registreren?

Je registreert je best onder de deelnemersgroep (soortlid) systeemmarktpartij. Verder duid je zowel de marktrol leverancier als datagebruiker aan. Door je lidmaatschap in de deelnemersgroep systeemmarktpartij i.p.v. niet-systeempartij, kan je meestemmen over systeemprocessen. De marktrol datagebruiker verzekert je er van dat je ook in datadeel processen kan meestemmen als een gebruiker van energie data.

Dient er een contributie betaald te worden voor deelname aan het MFF?

Het MFF/BAS vraagt geen contributies, zowel tot inwerking treding van de nieuwe Energiewet, als daarna. De kosten van het MFF worden gesocialiseerd en worden gedragen door de netbeheerders.

Kan ik als niet-lid toehoorder zijn van MFF-vergaderingen?

De ledenvergadering van het MFF is openbaar tenzij een lid tijdens de vergadering bezwaar maakt tegen openbare bespreking van de agenda dan wel tegen openbare bespreking van een specifiek agendapunt. Dit bezwaar wordt tijdens de vergadering door het betreffende lid ingebracht en toegelicht en in beslotenheid besproken tijdens de vergadering waarop het bezwaar van toepassing is. Direct na bespreking wordt dit voorstel in stemming gebracht. Het voorstel wordt geacht aangenomen te zijn op basis van een meerderheid van de rechtmatig uitgebrachte stemmen voor die afdeling.

De toehoorder meldt zich aan bij het bestuur, inclusief een korte motivatie. Het bestuur meldt het verzoek van de toehoorder uiterlijk 5 werkdagen voor de betreffende MFF-vergadering. Toehoorders krijgen het recht om tijdens specifieke agendapunten en punten die niet op de agenda staan om maximaal 5 minuten in te spreken. Spreken toehoorders in op agendapunten die op de agenda staan dan mogen zij tijdens deze discussie aanwezig zijn. Toehoorders nemen niet deel aan de discussie.

Is virtuele deelname aan het MFF mogelijk?

De sessies willen we zoveel als mogelijk fysiek (Amersfoort) laten plaatsvinden. Aanwezigheid voor elke sessie is niet verplicht ( wel gewenst natuurlijk), en indien aanwezigheid op locatie niet haalbaar is kan steeds een volmacht aan een derde rechtspersoon gegeven worden.

Is er een wijziging in lidmaatschap na de in werking treding van de nieuwe Energiewet?

Vanaf inwerking treding moeten alle partijen die wensen deel te nemen aan het MFF een toetredingsovereenkomst (Afsprakenstselsel) tekenen met het BAS. Bij uitblijven hiervan vervalt het MFF lidmaatschap.

Waar kan ik documentatie terugvinden inzake MFF/BAS?

De voornaamste documenten zijn ontsloten op de website van het MFFBAS. Dit omvat het onboardingpakket voor de aanmelding m.b.t. lidmaatschap alsook informatieve documenten m.b.t. het voortraject en toelichting van de nieuwe inrichting. Deze informatie is zowel in het Engels als Nederlandse terug te vinden op deze website.

Kan ik als branche vereniging lid worden van het MFF?

Dit kan als lid representatief-zakelijk of representatief-consument, maar enkel op voorwaarde dat de organisatie nationaal acteert, voldoende en aantoonbare representativiteit geniet en aan belangenverdediging doet van eindconsumenten electriciteit en gas (residentieel of zakelijk), en niet in strijd zijn met andere belangen.

Is aanmelding van meerdere organisaties onder dezelfde groep (holding) mogelijk?

Indien één of meer bestaande Leden-rechtspersonen behoren tot een groep (holding) en er sprake is van een andere groepsmaatschappij binnen dezelfde groep, en deze groepsmaatschappij zich ook aanmeldt bij de vereniging, dan geldt dat deze maatschappij zich enkel kan aanmelden indien zij zich bij de vereniging registeren met een marktrol(len) die niet reeds zijn geregistreerd door de bestaande Leden-rechtspersonen van dezelfde groep.

Vragen over Werkgroepen

Welke resources moeten de leden aanleveren aan het BAS ter ondersteuning van een goede topic uitwerking?

Het BAS zorgt voor de omkadering voor een goedwerkende ondersteunende organisatie.
Hiertoe wordt o.a. intern personeel (voorheen NEDU personeel) ingezet en wordt het
organigram verder ingevuld waar nodig.

Om topics uit te werken stelt het BAS ook Topic Managers (TM) aan op basis van het nieuwe
Portfolio (die bij de start voornamelijk Topics op basis van de huidige NEDU issues zullen
omvatten). In eerste instantie zal het topicmanagement ingevuld worden door een selectie van
het NEDU personeel en extra profielen die door het BAS aangeworven zijn voor het vormgeven
van de nieuwe werking. Indien uit het portfolio blijkt dat extra TM’s nodig zijn zal een uitvraag
gebeuren op de markt.

De toekenning van Topic Managers loopt tot week 14. Vervolgens zullen deze TMs aan de slag
gaan om de nieuwe werkgroepen samen te stellen. Deze uitvraag / toekenning van experts
start vanaf week 13 en is gepland om afgerond te zijn tegen eind april. Deze experts zullen
medeverantwoordelijk zijn voor het (verder) uitwerken van de Topics.

Hoe worden nieuwe partijen en representatieve organisaties straks betrokken bij werkgroepen?

Nieuwe partijen hebben het recht om na toetreding tot het MFF deel te nemen aan de MFF
vergaderingen. Hier krijgen ze beslissingsbevoegdheid volgens vastgelegde besluittypes en
stemverhoudingen. Dit betreft inhoudelijke Topics rond systeemprocessen, datadeelprocessen
en beslissingen omtrent de interne werking van het MFF. Bij de uitwerking van Topics worden
de betrokken marktpartijen ook gevraagd om bij te dragen aan de uitwerking & implementatie.

Wat gebeurt er met bestaande overlegorganen en activiteiten?

Met de in werking treding van het MFF & BAS zullen de commissies komen te vervallen. De
werkzaamheden zullen in BAS als topics end-to-end worden gerealiseerd. De expertise van de
commissies is benodigd in de werkgroepen om de topics uit te werken.
Wat de taakgroepen betreft zullen voorlopig de volgende as-is doorgang vinden in de nieuwe
werking: Taakgroep Leveringszekerheid, Energie eFactuur & SG meetketen P4.
De functie van de ALV NEDU wordt ingevuld door de MFF vergadering en zal uitgebreid worden
met de nieuwe aangemelde partijen. Binnen het MFF worden commissies ingericht voor het
invullen van de interne werking. Het gaat hier over: Geschillencommissie,
Remuneratiecommissie, Benoemingsadviescommissie.

De activiteiten van de SPC worden opgenomen binnen de nieuwe portfolio aanpak die gebruik
maakt van de SAFe (Scaled Agile Framework) methodiek. Ook de huidige NEDU processen
worden heringericht in deze nieuwe manier van werken.

Het A2.0 programma wordt ondergebracht onder MFF/BAS waarbij de huidige werking zo min
mogelijk wordt aangepast. Eventuele verdere integratie van het programma zal op periodieke
basis geëvalueerd worden en indien opportuun doorgevoerd worden.

Hoe zal de uitwerking van de nieuwe Energiewet worden opgenomen binnen het BAS en hoe wordt de aansluiting gemaakt met topics tot de in werking treding van de Energiewet?

De uitwerking van de Energiewet wordt opgepakt middels de nieuwe manier van werken. Dit betekent dat één of meerdere topics gevormd worden welke met werkgroepen gerealiseerd worden. Raakvlakken met andere topics worden inzichtelijk gemaakt in de PI-planning en rapportage vindt plaats richting het MFF. De uitwerking van de Energiewet zal synchroon gebeuren aan andere topics. MFF/BAS is met ACM in gesprek m.b.t. het zo goed mogelijk faciliteren van deze pijplijn. Vanuit MFF zal input voor de totstandkoming van komende MR’s van EZK worden opgesteld en ingestuurd.

Wat wordt er gedaan met de kennisstructuur van NEDU (documentstructuur en kennis bij de mensen) die vertaald is in werkgroepen en commissies?

Het NEDU sharepoint blijft als archief bestaan. Actuele documenten worden zoveel mogelijk
overgeheveld naar het nieuw in te richten sharepoint, en/of vertaald naar nieuwe formats.
Met de in werking treding van het MFF & BAS zullen de commissies komen te vervallen. De
werkzaamheden zullen in BAS als topics end-to-end worden gerealiseerd. De expertise van de
commissies is benodigd in de werkgroepen om de topics uit te werken. Bij de overdracht is
gevraagd per issue/activiteit de kennishouders te benoemen in het intakeformulier zodat deze
mensen per onderwerp benanderd kunnen worden.
Naar behoefte kijken we hoe we facilitering van contactmomenten van domeinexperts buiten
de Topics om gaan realiseren.

Vragen over Way of Working MFF

Hoe zal de uitwerking van topics verlopen?

In het kort:
1) Alle belanghebbenden kunnen een initiatief inbrengen bij het MFF. Dit wordt gedaan
middels een Benefit hypothesis (waarvan het format nog gepubliceerd moet worden)
2) Als het MFF aan de hand van de Benefit hypothesis het topic aanneemt (volgens de
respectievelijk besluit types en stemverhoudingen), faciliteert het BAS bij het uitwerken
van de Lean Business Case (LBC). In de LBC staat onder andere een oplossingsrichting, een
voorstel voor de minimale samenstelling van de werkgroep, en alle informatie om het
topic te kunnen prioriteren.
3) Het MFF keurt de LBC goed, en geeft goedkeuring op het gewijzigde, geprioriteerde
portfolio.
4) De Topic Manager is met zijn werkgroep verantwoordelijk voor de volledige realisatie van
het topic. Het volgt hierbij de principes van SAFe/Agile vanaf initiatie bij het MFF tot en
met de realisatie.

Zie hier voor een uitgebreide presentatie die de nieuwe manier van werken uitlegt. Naam document: Werkwijze Bureau Afspraken Stelsel.

Hoe worden (sector) releases ingevuld in de nieuwe werking en hoe worden de marktpartijen hierin betrokken?

Consensus is dat sector releases zoveel mogelijk beperkt worden en zo klein mogelijk gehouden worden. Voor de zaken waar een “big-bang-release” onvermijdelijk is, zal de implementatiemanager een rol hebben om hier de partijen voor bij elkaar te brengen. Dit wordt geïnitieerd door de Topic manager (TM) met zijn werkgroep, die bestaat uit alle benodigde marktrollen. De uitwerking hieromtrent is nog lopende.

Op welke manier werken MFF en BAS samen?

Het MFF is een vereniging die is opgezet om verschillende partijen (met belangen in de energiesector) in overleg te laten treden om zo tot gezamenlijke marktafspraken te komen die leiden tot een effectieve, efficiënte en betrouwbare elektronische uitwisseling van energiedata. Deze afspraken hebben zowel betrekking op systeemprocessen als datadeel processen. In zijn activiteiten wordt het MFF ondersteund door het BAS (Beheerder Afsprakenstelsel) voor de volledige uitvoering van besluiten genomen binnen het MFF. Dit betreft de coördinatie, facilitering en financiering. De opvolging van de dienstverlening verloopt via het operationeel overleg. Het operationeel overleg is verantwoordelijk voor transparante bespreking van het portfolio, het bespreken en goedkeuren van eventuele kleine afwijkingen en de informele evaluatie van de geleverde BAS ondersteuning. Verder bepaalt het overleg wanneer topics kwalitatief genoeg zijn voor bespreking in het MFF. Tot slot is dit het escalatie kanaal voor Topic Managers indien niet voldoende marktondersteuning gerealiseerd kan worden binnen de werkgroep.

In hoeverre zijn er begrenzingen in het aantal topics dat MFF/BAS aanneemt, en de resources die gevraagd worden?

Er wordt gewerkt met een lange termijnplanning welke periodiek wordt herzien om de dienstverlening en prioriteitstelling te onderhouden binnen MFF/BAS. Deze langere termijnplanning moet in de praktijk nog vorm krijgen, waarbij het vertrekpunt een herinrichting is van de huidige NEDU issues met input van de leden finaal opgesteld worden. MFF is verantwoordelijk voor het portfolio. Als er teveel topics zijn, of te weinig resources zal dit door MFF leden, werkgroep leden, of het BAS worden aangekaart.

Wordt er volgens het principe van 'maatschappelijk positieve businesscase' gewerkt?

Dit is één van de belangrijkste elementen die in het MFF vanuit het BAS naar voren gaat komen. De topics zullen op basis van een toetsingskader worden afgewogen (o.a. acceptatiecriteria, maatschappelijke business case etc.). Deze elementen zijn onderdeel van de eerste uitwerking van een topic (Benefit hypothesis). In al deze besluitvormingsstukken hebben de afnemers een beslissende stem in het MFF.

Vragen over stemmingen in MFF

Wat is de relatie tussen deelnemersgroepen en marktrollen?

Leden worden toegewezen aan een bepaalde deelnemersgroep (Soort cfr. statuten) op basis van de rol die ze vervullen in de markt. Afhankelijk van het type besluit (afdelingsbesluiten) dat genomen dient te worden in het MFF zullen bepaalde deelnemersgroepen al dan niet beïnvloed worden. De deelnemersgroep is bepalend in wie stem mag uitbrengen en met welk gewicht en vereist quorum.

  • De partijen die toebehoren aan de deelnemersgroep Transmissie-enDistributiesysteembeheerder zullen in ieder geval de marktrol Distributiesysteembeheerder of t ransmissiesysteembeheerder aanduiden. Verder kunnen partijen uit deze deelnemersgroep ook de marktrol Datagebruiker aanduiden indien deze op termijn gebruik zouden willen maken van energiedata.
  • De partijen die toebehoren aan de deelnemersgroep Systeemmarktpartij zullen zeker één of meerdere van de volgende marktrollen aanduiden: Balansverantwoordelijke, Vergunning houdende leverancier (genaamd “vergunninghouder”), Leverancier zonder vergunning (genaamd “leverancier”), Beheerder gesloten distributiesysteem en/of Meetverantwoordelijke. Verder kunnen partijen uit deze deelnemersgroep ook de marktrol Datagebruiker aanduiden indien deze op termijn gebruik zouden willen maken van energiedata.
  • De partijen die toebehoren aan de deelnemersgroep Niet-systeempartij zullen minimaal de marktrol Datagebruiker aanduiden (aangezien er van uitgegaan wordt dat deze partijen zich aansluiten om toegang te verkrijgen tot energiedata).
  • De partijen die toebehoren aan de deelnemersgroep Representatief-Zakelijk of -Consument kunnen geen marktrol aanduiden bij aanmelding.
Hoe wordt gestemd in het MFF?

Besluiten worden opgedeeld in drie types: (1) Interne werking, (2) systeemprocessen en (3) datadeel processen. Elke type besluit heeft zijn eigen stemmingsconfiguratie. Afhankelijk van het type besluit gelden specifieke stemverhoudingen, quora en deelnemersgroepen die al dan niet mogen meestemmen (bv. de niet systeempartijen mogen niet meestemmen over systeemprocessen besluiten). De detaillering van hoe gestemd wordt per besluittype kan teruggevonden worden in de statuten en het huishoudelijk reglement.

Heb ik een vetorecht bij stemmingen?

Het vetorecht is niet meer van toepassing in de nieuwe werking.

Indien ik als partij afwezig ben, wat gebeurt er dan met mijn stem?

Je stem wordt evenredig verdeeld over de andere partijen binnen de betreffende deelnemersgroep. Elke partij krijgt evenwaardig stemgewicht binnen de deelnemersgroep en krijgt dus een gelijk deel van jouw stemgewicht toegewezen.

Indien de volledige deelnemersgroep afwezig is, wat gebeurt er dan met onze collectieve stemmen?

Alle collectieve stemmen worden evenredig verdeed over de andere deelnemersgroepen indien er geen quorum van toepassing is. Er is enkel een quorum van toepassing voor besluiten rond interne werking voor de deelnemersgroepen: Transmissie- en distributiesysteembeheerders, systeemmarktpartijen en niet-systeempartijen. Indien het quorum niet behaald is wordt de stemming uitgesteld naar een volgende (ad-hoc) MFF waarbij het quorum voor dit besluit vervolgens vervalt. Dit om slagvaardigheid te garanderen.

Wanneer kan ik meestemmen in een besluit omtrent datadeel processen?

Vier groepen krijgen stemrecht: de bronhouders van de data, de representatief-zakelijke deelnemersgroep, de representatief-consument deelnemersgroep en de datagebruikers. De bronhouder is de partij die het register met de data beheert. De datagebruikers zijn de partijen die als marktrol “datagebruiker” hebben aangeduid (dit omvat automatisch de nietsysteempartijen en omvat alle Transmissie- en distributiesysteembeheerders en systeem marktpartijen die o.a. datagebruiker als marktrol hebben aangeduid). Een bronhouder kan niet ook een stem uit brengen als data gebruikers in zijn eigen afdeling. Er wordt per besluit dus telkens maar vanuit één hoedanigheid gestemd.

Is het mogelijk om een volmacht te geven indien ik niet kan deelnemen aan de MFF vergadering?

Een stemgerechtigd Lid kan een beperkte volmacht geven aan een andere (rechts)persoon om namens hem te stemmen. Deze door het Lid gegeven beperkte volmacht kan slechts betrekking hebben op één algemene vergadering. Deze beperkte volmacht moet schriftelijk worden gegeven en vóór de stemming aan het bestuur worden overgemaakt. Voorts kan een vertegenwoordiger een doorlopende volmacht geven aan een persoon binnen de organisatie van deze Lid-rechtspersoon om namens hem/haar te stemmen.

Vanuit hoeveel hoedanigheden kan ik stem uitbrengen per besluit?

Elke organisatie kan slechts vanuit één hoedanigheid stem uitbrengen per besluit. Zo zal een meetverantwoordelijke die ook als datagebruiker is geregistreerd en stem moet uitbrengen voor een datadeel besluit dat raakt aan de registers van de meetverantwoordelijke, enkel kunnen stemmen vanuit de hoedanigheid van registerbeheerder en dus niet meer vanuit de hoedanigheid datagebruiker. Indien het een datadeel besluit betreft dat niet raakt aan de registers van de meetverantwoordelijke kan hij wel meestemmen vanuit de hoedanigheid “datagebruiker”.

Vragen over de planning

Hoe verloopt de herinrichting van de huidige issues en werkgroepen?
  • Gedurende de maand maart lopen overdrachtsvergaderingen met de individuele NEDU
    commissies en taakgroepen.
  • Week 9 – 11: groeperen van issues in Topics en prioritering met afvaardiging van de SPC.
  • Week 12: inbrengen topic voorstel en prioritering in de Taskforce ter vaststelling.
  • Week 12 – 13: topics worden toegewezen aan Topic Managers.
  • Week 13 – eind april: samenstellen van de topic werkgroepen door de Topic Manager.
Wanneer vindt de eerste MFF vergadering plaats?

De invulling van de eerste MFF sessie (begin april) zal een afronding zijn van de marktdialoogsessies en staat dus open voor alle partijen. Deze sessie heeft voornamelijk tot doel om de reeds aangemelde leden kennis te laten maken met elkaar en een toelichting te geven over de voorbereidende acties in aanloop van de eerste officiële MFF bijeenkomst (eind april).

Waar en wanneer worden de verbruiks- en invoedingsprofielen 2023 vastgesteld?

De standaard verbruiks- en invoedingsprofielen Elektriciteit en Aardgas voor 2023 worden vastgesteld in het Platform Verbruiksprofielen (PVP) van 6 juli 2022. De vergadering van het PVP vindt in principe jaarlijks plaats aansluitend aan de vergadering van het MFF van juni/juli.

Achtergrond:

  • De standaard Profielen Elektriciteit en Aardgas worden gebruikt door de netbeheerders voor het bepalen van de allocatie van geprofileerde aansluitingen.
  • In lijn met de Informatiecode Elektriciteit en Gas worden de standaard Profielen voor het komende jaar jaarlijks, uiterlijk op 1 augustus, ter vaststelling aangeboden aan het Platform Verbruiksprofielen. Het Platform Verbruiksprofielen bestaat uit netbeheerders, programmaverantwoordelijken, meetverantwoordelijken en energieleveranciers.
  • Na het vaststellen van de profielen worden de profieldata per profielcategorie ter beschikking gesteld aan de netbeheerders en de programmaverantwoordelijken die balansverantwoordelijkheid dragen voor profielafnemers.

Tot en met 2021 werd het organiseren van het Platform Verbruiksprofielen en het vaststellen van de profielen gecoördineerd door NEDU als representatief orgaan. Vanaf 1 april 2022 is deze coördinerende taak overgenomen door BAS.

Vragen over MFF vertegenwoordiging

Welke werklast wordt er verwacht van de vertegenwoordigers?

De werklast wordt ingeschat op 0,1 – 0,2 FTE. Dit is een schatting voor de eerste twee werkjaren waarin er nog één en ander vormgegeven zal moeten worden en omvat deelname aan de vergaderingen (incl. voorbereiding en opvolging), optionele deelname aan interne MFF commissies (zoals de benoemingsadviescommissie, geschillencommissie…) en opvolging van de topic werkgroepen die genomen besluiten in het MFF zullen uitwerken.

Wat is de gewenste profielschets van de MFF vertegenwoordiger?

De vertegenwoordigers worden verwacht continuïteit te leveren en actief deel te nemen aan de MFF vergaderingen en de gerelateerde voorbereidende en opvolgende taken. Ook wordt er van de vertegenwoordigers verwacht dat ze naast de vergadering ook bijdragen aan de algemene MFF werking door het invullen van rollen binnen de verschillende commissies (bv. benoemingsadviescommissie, remuneratiecommissie…). Elke vertegenwoordiger dient hiertoe voldoende beschikbaarheid, beslissingsbevoegd & senioriteit te hebben om het MFF beslissingsproces met voldoende garanties te laten verlopen. Een intrinsieke houding tot samenwerking is verwacht vanuit de bredere context van de energiemarkt en energietransitie. Verder zijn synergiën met het huidige takenpakket een plus, dienen tegenstrijdige belangen met andere werkzaamheden vermeden tot worden en is een goede kennis van de energie(data)markt en zijn tendensen belangrijk. Kenmerkend voor de vertegenwoordigers zijn de integriteit, oplossingsgerichtheid, capaciteit in het actief uitdrukken van zijn/haar mening en het hebben van een breed netwerk.

Hoe wordt goede vertegenwoordiging van deelnemers aan het MFF geborgd?

In het MFF reglement dat men ontvangt zit een profiel voor MFF vertegenwoordigers. Ook komt er een onboardingsprogramma om duidelijk te krijgen hoe wordt samengewerkt. Netbeheerders zetten deze stap al aan de voorkant door hier gezamenlijk afspraken ver te maken en niet los van elkaar deel te nemen aan het MFF. Dit wordt echter niet afgedwongen bij partijen die zich nu aanmelden behalve aangeslotenen. Stemverhoudingen zijn vastgelegd, waardoor aantallen vertegenwoordigers geen impact op de stemming hebben.

Vragen over Centrale Toestemmingslaag

Wanneer kan de Centrale Uitwisselingslaag verwacht worden?

De ontwikkeling van de centrale uitwisselingslaag zal opgestart worden in de eerste helft van 2022. Er wordt hier een doorlooptijd verwacht van minstens een jaar waarbij het de intentie is
te vertrekken van de reeds bestaande EDSN MVP rond toestemmingsbeheer. Hiertoe plannen we eerst een technische audit te lanceren om de toekomstbestendigheid van de MVP na te gaan m.b.t. de doelfunctionaliteit en verwacht volume van de transacties die over het platform moeten kunnen verricht worden.

Contact MFF Lid worden Mijn MFFBAS Meer

Contact

033 – 303 73 20
vragen@mffbas.nl
Van Asch van Wijckstraat 55
3811 LP Amersfoort
KVK: 84811439
BTW: NL863384183B01
Sluit je aan Mijn MFFBAS